Division 7
Hela idén med Division 7:s värv är att väcka det rus som bara en omtumlande livespelning annars kan göra; känslomässig eufori, nävarna i luften, gemenskapen och en plats där musiken är lika mycket på lek som på blodigt allvar. Det här är ledstjärnan när Division 7 nu är tillbaka med albumet Hundhuvudet den 22 mars – uppföljaren till den kritikerhyllade debuten Paradis Garage från 2023.
Hundhuvudet handlar om att komma till insikt om behovet av personlig förändring för att hålla relationer vid liv – och lika mycket om oförmågan att åstadkomma detta. Det är det fula behovet av att sväva iväg och förälska sig i en förljugen och romantiserad självbild, för att därefter hastigt och olustigt falla tillbaka i det föraktfulla grimaserandet framför den egna spegelbilden. Det är ett självförakt som man intalar sig är nyttigt och karaktärsdanande, men det är också det vårsolsskimrande lyckoruset i att finna någon som är precis som en själv.
Temat på Hundhuvudet letar sig alltså in i både livets toppar och dalar, och Division 7 tar sig an temat på det sätt som de kan bäst. Under svårt medryckande former.
Soundet på Hundhuvudet kretsar kring elgitarrer, saxofon och synthar. Det är storslaget, rivigt och levande och blinkar ogenerat till både 70-talets New Jersey och 90-talets Manchester.
Om Division 7 gläntade på dörren till den stora svenska musikscenen med debutalbumet Paradis Garage så är Hundhuvudet foten som sparkar upp den på vid gavel.
Division 7 har sedan starten sakta men konsekvent och säkert byggt en sällsynt hängiven publik. Bandet har blivit något som närmast liknar ett fotbollslag med tillhörande supportrar som får varje livespelning att hysteriskt koka likt en läktare på vilket derby som helst. Detta har Division 7 gjort utan vare sig draghjälp från ett stort skivbolag eller exponering i de stora etablerade musikmedierna.
Hundhuvudet släpps digitalt och på vinyl via Septembernatt den 22 mars och firas med en spelning på Debaser Strand i Stockholm den 19 april.
Sagt om debutalbumet Paradis Garage:
Nöjesguiden (6/6)
”Att Division 7 har släppt sitt debutalbum är det bästa som kunde hända musik-Sverige. Jag vill säga Sverige i stort, men förstår att det finns mer saker i livet än indie-rock”.
”Paradis Garage har allt: melankoliska låttexter, råa ljudbilder, stökiga gitarrer, otrolig sång och vackra melodier. Jag tror att den kan lyckas försvara titeln som ett av årets bästa album året ut, trots att det bara är januari”.
Gaffa (5/6)
”Paradis Garage” innehåller så många musikaliska rätt men allra bäst är bandet när de struntar i det. Gör precis som de vill”.
”Bandet är stora i smala kretsar men står förmodligen nu på tröskeln till något mycket större”.
KULT Magasin (10/10)
”Ett album som gör anspråk på så här mycket kan antingen vackla under sina egna ambitioner eller väcka pånyttfödd tro i en hel genre. Med Paradis Garage har Division 7 bestämt åstadkommit det sistnämnda – det är ett komplett album från ett band som går på alla cylindrar utan att hålla någonting tillbaka”.
Rockfarbror.se (5/5)
” Med den här debutplattan är det dags för Division 7 att lämna den regionen. Det här gänget platsar i allsvenskan!”.
Sagt om Divsion 7 live:
Vakentimmar (live i Göteborg 4/2-23)
”Överlag präglas kvällen av en fantastisk energi där bandet tycks ge precis allt hela tiden och många låtar växer än mer live. Varje låt blir lite mer skitig, lite mer rå, lite mer av allt, inga rivsår döljs, inget mörker filtreras bor”.
” Det finns hela tiden ytterligare en gnista, ytterligare något att sätta i brand”.
”Bandet har utöver en fin publikkontakt en grym kontakt med varandra på scenen, där Max Söderholm är den som exploderar utåt mest och kastar sig ut i publiken medan sångaren Dara Hoel exploderar mer inåt, men sjunger helt fantastiskt”.
Månskensbonden
Chicago släpps 11 oktober och är första singeln från Månskensbondens kommande album Svindel & lågtryck som släpps våren 2025 via Septembernatt. Efter att ha skrivit ett album om glesbygdsuppväxten i Österbotten och ett om återvändandet blir nu trilogin komplett med tredje albumet som handlar om att lämna hemtrakterna och möta världen och dess stormar.
Albumet har spelats in med Henrik Oja (Säkert!) i Umeå, med medlemmar från bland annat Honungsvägen och Vasas flora och fauna. En Kvarken-skiva helt enkelt. På albumet tar Månskensbonden avstamp i den amerikanska berättartradtionen (“three chords and the truth”), men åker via Storbritanniens new wave-era för att slutligen landa i en samtida nordisk indiepop.
Kyro älv, Österbottens Mississippi, rinner från Seinäjoki ut i Östersjön genom den lilla byn Kvevlax, strax norr om Vasa. Det var där – i gränslandet mellan landsbygd och stad, finskt och svenskt och religiöst och sekulärt – som Månskensbonden växte upp bland mopeder, bönehus och indiemusik. Med sånger uppgrävda ur myllan sjunger han om svavelosande predikningar, om frigörelse genom musik, om människor som trillar omkull i sprickorna, om medelklasslivets dåliga samvete, om människans ensamhet, om att försöka övervinna ensamheten genom kärlek och gemenskap. Det är sånger om att ta i från tårna bara för att höras.
SJUK HUS
SJUK HUS är under hösten 2024 aktuella med singlar hämtade från albumet SJUKT HUS som släpps våren 2025 via Septembernatt. Debutsingeln Livs levande lik släpptes 27 september och tog sig rakt in på Spotifys New Music Friday Sweden, Indie Highlights och Made in Sweden-listor.
SJUK HUS och hela det kommande albumet är resultatet av ett möte på akuten mellan en känd komiker (Marcus Berggren) som inte vill vara känd komiker längre, och en välrenommerad producent och gitarrist (Oscar Ulfheden) som inte har något band. Musiken kan soundmässigt beskrivas som en blandning av Terra som någon tappat i en brunn, färgen rostbrun, Raymond & Maria och kommunala musikskolans ensemblegrupp när de ska ge sig på heavy metal.
Marcus Berggren och Oscar Ulfheden träffade alltså varandra på akuten när Oscar hade brutit armen och Marcus brutit något som varken historien eller han själv förtäljer. De började prata om annat som gjorde dem ledsna, och den största gemensamma sorgen var att de inte hade något band. Där och då bestämde de sig för att bilda ett band som skulle heta SJUK HUS, för att de fick så bra och billig vård och för att folk hatar sär skrivning (de har ett särskilt sinne för taktiskt karriär-tänkande gemensamt, eftersom att det är en flygande start för ett rockband att vara hatade, skivbolagets anm.).
Detta var också i precis samma stund som Marcus Berggren kände att det inte var tillräckligt indie att vara en känd komiker längre, så han slutade med ståuppen och började spela rock istället. Marcus, som även gett ut musik under eget namn, en roman och en diktsamling, träffade Natan Metell, då 15 år, på en boksignering. Natan hade en fagott på ryggen och då fick han jobbet som fagottist i SJUK HUS. Sedan hittade de Sofia Kristensen (artisten Majvi) på internet och tjatade om att hon skulle spela bas och sjunga. De vet fortfarande inte om hon verkligen vill vara med men hon är det i alla fall. Tim Olsson bodde redan i replokalen och råkade vara Stockholms bästa trummis vilket var passande. En effektiv vecka i studion senare var debutalbumet SJUKT HUS inspelat och klart.
Finaste Ni
Finaste Ni är en producentduo baserade i Stockholm, men med rötter i Norrbotten, som består av John Hallberg och Tobias Eriksson, som annars ses i konstellationer som Blå Vägen och The Class.
Duon producerar och skriver musik som tillsammans med gästartister får blomma ut och ta nya vägar genom att involvera fler kreatörer i processen.
Debutsingeln Sandkanten släpps den 18 oktober och gästas av Skellefteåbördiga Mej som tidigare släppt en handfull singlar och en EP med sin atmosfäriska och experimentella pop. Sandkanten är en dansvänlig berättelse med rockens kraft från en person i en relation på väg att ta slut, och svårigheten i att samla mod för att lämna det man håller kärt för att börja om på nytt. Om att gå vidare trots att du aldrig fick höra förlåtet du förtjänar. Soundet är influerat av band som Phoenix och The Strokes, inramat av indiegitarrer i harmoni och sång som för tankarna till svensk indiepop.
Kontakt: hej [at] septembernatt.se
© 2024 SEPTEMBERNATT AB