top of page
MirandaFredriksson_Photo-21-3-lo.jpg

Division 7

Hela idén med Division 7:s värv är att väcka det rus som bara en omtumlande livespelning annars kan göra; känslomässig eufori, nävarna i luften, gemenskapen och en plats där musiken är lika mycket på lek som på blodigt allvar. Det här är ledstjärnan när Division 7 nu är tillbaka med albumet Hundhuvudet den 22 mars – uppföljaren till den kritikerhyllade debuten Paradis Garage från 2023.

Hundhuvudet handlar om att komma till insikt om behovet av personlig förändring för att hålla relationer vid liv – och lika mycket om oförmågan att åstadkomma detta. Det är det fula behovet av att sväva iväg och förälska sig i en förljugen och romantiserad självbild, för att därefter hastigt och olustigt falla tillbaka i det föraktfulla grimaserandet framför den egna spegelbilden. Det är ett självförakt som man intalar sig är nyttigt och karaktärsdanande, men det är också det vårsolsskimrande lyckoruset i att finna någon som är precis som en själv.
 
Temat på Hundhuvudet letar sig alltså in i både livets toppar och dalar, och Division 7 tar sig an temat på det sätt som de kan bäst. Under svårt medryckande former. 

Soundet på Hundhuvudet kretsar kring elgitarrer, saxofon och synthar. Det är storslaget, rivigt och levande och blinkar ogenerat till både 70-talets New Jersey och 90-talets Manchester. 

Om Division 7 gläntade på dörren till den stora svenska musikscenen med debutalbumet Paradis Garage så är Hundhuvudet foten som sparkar upp den på vid gavel.

Division 7 har sedan starten sakta men konsekvent och säkert byggt en sällsynt hängiven publik. Bandet har blivit något som närmast liknar ett fotbollslag med tillhörande supportrar som får varje livespelning att hysteriskt koka likt en läktare på vilket derby som helst. Detta har Division 7 gjort utan vare sig draghjälp från ett stort skivbolag eller exponering i de stora etablerade musikmedierna.

Hundhuvudet släpps digitalt och på vinyl via Septembernatt den 22 mars och firas med en spelning på Debaser Strand i Stockholm den 19 april.

Foto: Miranda Fredriksson

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Spotify Ikon
  • X
  • TikTok

Bokning (live): Victor Schvarcz, Jubel

Pressförfrågningar/label: Septembernatt - filip@septembernatt.se

Sagt om debutalbumet Paradis Garage:

Nöjesguiden (6/6)
”Att Division 7 har släppt sitt debutalbum är det bästa som kunde hända musik-Sverige. Jag vill säga Sverige i stort, men förstår att det finns mer saker i livet än indie-rock”.

”Paradis Garage har allt: melankoliska låttexter, råa ljudbilder, stökiga gitarrer, otrolig sång och vackra melodier. Jag tror att den kan lyckas försvara titeln som ett av årets bästa album året ut, trots att det bara är januari”.

Gaffa (5/6)
”Paradis Garage” innehåller så många musikaliska rätt men allra bäst är bandet när de struntar i det. Gör precis som de vill”.


”Bandet är stora i smala kretsar men står förmodligen nu på tröskeln till något mycket större”.

KULT Magasin (10/10)
”Ett album som gör anspråk på så här mycket kan antingen vackla under sina egna ambitioner eller väcka pånyttfödd tro i en hel genre. Med Paradis Garage har Division 7 bestämt åstadkommit det sistnämnda – det är ett komplett album från ett band som går på alla cylindrar utan att hålla någonting tillbaka”.

Rockfarbror.se (5/5)
” Med den här debutplattan är det dags för Division 7 att lämna den regionen. Det här gänget platsar i allsvenskan!”.

Sagt om Divsion 7 live:


Vakentimmar (live i Göteborg 4/2-23)
”Överlag präglas kvällen av en fantastisk energi där bandet tycks ge precis allt hela tiden och många låtar växer än mer live. Varje låt blir lite mer skitig, lite mer rå, lite mer av allt, inga rivsår döljs, inget mörker filtreras bor”.


” Det finns hela tiden ytterligare en gnista, ytterligare något att sätta i brand”.


”Bandet har utöver en fin publikkontakt en grym kontakt med varandra på scenen, där Max Söderholm är den som exploderar utåt mest och kastar sig ut i publiken medan sångaren Dara Hoel exploderar mer inåt, men sjunger helt fantastiskt”.

bottom of page